Affiliate Marketing Les 4: falende campagne?
25 april 2017  //  By:   //  Affiliate marketing, Tips  //  

Zowel beginnende als gevorderde affiliate marketeers zullen altijd te maken hebben met falende campagnes. De zogenaamde 80/20 regel zal in feite altijd blijven bestaan, van de 10 campagnes zullen er uiteindelijk 2 zorgen voor het grootste deel van je winst.

Gedurende mijn jaren als online marketeer, zowel zelfstandig als mijn jaren in dienst bij verschillende bedrijven, hoorde ik vaak genoeg “deze campagne is echt kut!”. Maar wat is er dan precies kut vroeg ik? Dan kwam al vaak genoeg naar boven dat het niet per se aan de campagne zelf lag maar aan hele andere factoren.

Om uit te pluizen waarom een campagne niet de gewenste resultaten behaald zoals je had gehoopt moet je eigenlijk altijd de volgende onderverdeling hanteren en analyseren;
– traffic source
– advertentie/uiting/pre-landers
– de campagne (pagina)

Voorbeeld:
Ik stuur mijn campagne naar 100.000 e-mail adressen, met de nodige targeting. Echter komen er maar 10 zonnepanelen offerte aanvragen uit, waar je 15 euro per lead krijg. 150 euro verdienen op een database van 100.000 is geen vetpot, tijd om te analyseren waar het precies fout gaat dus!

Stel je haalt een open rate van 5%, 5.000 consumenten dus. Hiervan klikt 20% op de HTML om door te gaan naar de offerte pagina. Ongeveer 1000 mensen zien de pagina waarvan er 10 besluiten een offerte aanvraag te doen, samenvattend;
A. open rate 5%
B. CTR 20%
C. CR 1%

A. Een open rate van 5% kan en moet veel beter. Het kan liggen aan de kwaliteit van je database, maar wellicht kun je al veel winnen door een betere subject line te pakken waardoor de open rate zal stijgen.
Zorg er wel voor dat het relevant blijft, een open rate van 80% met de subject line “uw gratis vliegticket” is totaal niet relevant voor de zonnepanelen campagne natuurlijk.

B. Een CTR van 20% op de HTML is goed. Natuurlijk kun je altijd beter, maar het lijkt in dit geval niet het probleem van tegenvallende resultaten.

C. Een conversie ratio van 1% is erg laag. De pagina moet dus beter! Waarom er maar 1% een offerte aanvraagt kan aan 1001 factoren liggen, enkele belangrijke welke een grote impact hebben zijn;
– straalt de pagina betrouwbaarheid uit?
– waarom moet de consument juist voor jouw product kiezen (USP’s duidelijk opgesomd?)
– duidelijk, kort en goed werkend formulier, op alle devices
– geen/afleiding naar andere pagina’s of websites
– testimonials, keurmerken, reviews, prijzen of bepaalde scores zorgen voor een “must have” effect
– urgentie/schaarste creĆ«ren (“nog enkele plekken over”, “deze prijsvraag eindigt op xx-xx-xxx” etc)

Al met al is het belangrijk om na te gaan waarom een campagne faalt. Kijk vooral naar de punten die beter kunnen en waar je direct invloed op kunt uitoefenen. Vraag altijd naar cijfers van andere affiliates of de adverteerder zodat je kunt nadenken en sparren over mogelijke verbeterpunten!