Affiliate Marketing Les 2: keuzes maken!
3 april 2017  //  By:   //  Facebook advertising  //  

Grote merken, webshops, sommige mediabureau’s maar ook de “lone wolf” affiliates zoeken altijd naar de nieuwe en de beste manieren om voor hun product/dienst/klant de beste ROI te halen. Hoewel ROI niet altijd heilig is, lijkt het de beste graadmeter voor rasechte online marketeers.

Echter zijn er nog teveel marketeers zoekende naar de beste traffic source. Pops, e-mail, display, Adwords, Bing, Snapchat of toch maar Facebook?

Facebook biedt voor performance, voor zowel beginner met xxx budget als de grote jongens de beste uitkomst. Niemand zal zich verbazen over de targeting mogelijkheden van Facebook, kijk zelf maar eens hoeveel je post/liked/reageert en deelt. Al deze data is voor Facebook de kapstop om jouw ads aan de meest relevante audience te laten zien. Er is geen andere “push” source zo groot, die zo gericht, aan de slag voor je gaat. En tevens nog spot goedkoop ook, mits je het goed aanpakt!

Op verschillende blogs, websites en social media verschenen stukken over de do’s/dont’s, quick wins en andere tips om Facebook Advertising zo goed mogelijk toe te passen. Deze serie van “Facebook Advertising voor iedereen!” laat zien dat iedereen hier goed geld mee kan verdienen, zonder onnodig (branding)budgetten weg te branden of allerlei ingewikkelde tools nodig te hebben. Let wel: hier wordt niet uitgelegd wat een “look a like audience” is of hoe je een campagne moet opzetten van A tot Z, Facebook.com biedt hiervoor genoeg informatie!

Maar met welke niche moet ik beginnen dan?
Superaffiliates richten zich op de markten die officieel niet gepromoot mogen worden op Facebook; bijvoorbeeld sweepstakes, casino, adult dating, binary/forex en nutra/diet (de zogenaamde blackhat campagnes). Simpelweg omdat deze niches qua CR, upsell en performance pioneers zijn op het gebied van online marketing. Tevens injecteren 9 van de 10 adverteerders zonder problemen hun huidige data/klanten in een Facebook account van een affiliate om hen te voorzien van de look a like audiences. Op basis van deze data creëert Facebook de meest relevante doelgroep voor je ads. Iets waar mediabureau’s, grote merken en webshops minder enthousiast tegenover staan want; ((h)erkennen belang niet, lopen achter door logge organisatiestructuur, stukje trots/egoïsme/angst.

Een shift naar e-commerce/shopify/dropshopping constructies lijkt echter een trend te zijn, mede omdat bovenstaande niches desastreuze gevolgen kunnen hebben voor je Facebook account. Dit zal worden besproken in een latere post.

Instapniches voor de beginners die zonder problemen gepromoot kunnen worden zijn bijvoorbeeld lead gen, retail (Teespring, Amazon bijv), gaming (CPI, browser games), apps en daily deals.
Het herkennen van een “goede” campagne is echter een stap waar niet iedereen zijn weg in weet te vinden, hier enkele punten om op te letten;
– laadtijd pagina
– onlogische/onduidelijke inschrijfprocedure
(niet mobile responsive, te kleine letters, verkeerde kleurkeuze font vs achtergrond)
– slechte reviews online
– onwerkelijke beweringen/ too good to be true (win een ferrari, schrijf u nu in)
– onlogische verhouding payout vs prijs/conversiemoment
(bijv 0,10ct payout voor het invullen van e-mail, telefoonnummer, naam)
– uitgemolken (kom je een campagne overal al tegen, niet aan beginnen!)
– slecht/google vertaalde pagina’s
– teveel clickouts, teveel doorklikken (afleiding op website, 5 of meer stappen voordat een conversie plaats vindt)

Vraag je AM of contactpersoon altijd naar gemiddelde CR cijfers per source. De CR op Pop traffic staat natuurlijk niet in verhouding met e-mail marketing.

De keuze is gemaakt, je hebt een niche waar in je je vast wilt bijten!
Als voorbeeld nemen we Teepspring, een site waar je zelf t-shirts kunt ontwerpen en deze direct kunt verkopen. Veel huidige superaffiliates hebben hiermee de kneepjes van het Facebook vak geleerd. Het voordeel is dat je je eigen product maakt en dus niet afhankelijk bent van derden. Pak een eigen passie, interessante niche of hot topic en maak je t-shirt. Bijvoorbeeld;
– Trump is een schavuit! (target op alle Nederlandse anti-Trump pagina’s)
– Sons of Atritis (verbastering Sons of Anarchy, stoer motor shirt, targeting op mensen met “interesse” voor artritis en Sons of Anarchy)
Bovenstaand voorbeeld is overigens geen slechte grap, maar een voorbeeld uit de praktijk, om aan te geven hoe creatief en “niche” je kunt denken om geld te verdienen.

Zo kun je wereldwijd met een beetje creatieve geest enorm relevante producten maken voor een bepaalde doelgroep. Er zijn affiliates die xxxx profit per dag doen op deze manier!