Case Study Marks & Spencer via Facebook Advertising (blackhat – xxx.xxx winst)
6 april 2017  //  By:   //  Affiliate marketing, Facebook advertising  //  

Zonder twijfel is Facebook de beste source voor performance marketing. Of je nu een webshop hebt, een A-merk of een beginnend affiliate marketeer bent. De mogelijkheden om te targeten en de juiste doelgroep aan te spreken zijn enorm. Tevens is het laagdrempelig en relatief gezien goedkoop, mits de uitvoer correct is natuurlijk.

Eigenlijk zijn er 2 factoren die een Facebook campagne maken of kraken;
– goede images/ads
– goede targeting

Dat klinkt heel simpel en voor de hand liggend, maar dat lijkt bij veel mediabureau’s, marketeers en mediabuyers niet het geval. Om het geheel concreet en echt waardevol te maken pak ik een case uit December 2015, namelijk Marks & Spencer. Onderstaande methode hanteer ik nog regelmatig, dus outdated is het zeker niet! *LET OP: deze campagne is blackhat en mag officieel niet gepromoot worden via Facebook advertising.

Marks & Spencer
Geo: UK
Vertical: pin submit
CPA: 7 euro (dubbel opt-in mobiel nummer)
Traffic source: Facebook
Winst: xxx.xxx (in tijdsbestek van ongeveer 4 maanden)

Targeting: vrouwen, 30+, Marks & Spencer likers
Exclude: werknemers Marks & Spencer
Advertentie opzet:
advertentie
Naast de precieze targeting (alleen Marks & Spencer likers) speelt bovenstaande ad een grote rol in het succes van deze case, namelijk;
1) betrouwbaarheid – nabootsen van het Marks & Spencer merk dmv FB pagina en zichtbare link
(let op: dit kan tot gevolg hebben dat je wordt aangeklaagd voor misleiding/merkinbreuk bijv)
2) urgentie/tijdsduur – de header geeft een vorm van urgentie en korte tijdsduur aan
3) attract (AIDA) – de image + emoticons trekken direct de aandacht op de overvolle tijdlijn
4) action – “just answer the question” vraagt om een simpele handeling, heel laagdrempelig dus

Bij deze opzet van een Facebook campagne is het belangrijk om veel images te testen. Lage CTR’s zo snel mogelijk uit te zetten en de beste performers optimaliseren en schalen. Test per campagne ongeveer 12 images, in 4/6 verschillende ad sets. Hoewel het mogelijk is om 6 images per ad set te doen, merk je al snel dat de aandacht uitgaat naar 1-3 images, waar de overigen buitenspel blijven maar desalniettemin evengoed erg interessant kunnen zijn.

Onderstaande screenshot laat de statistieken van een van de ads zien welke een groot aandeel had in het succes van de case. Met een CTR van 6% op ruim 800.000 bereik kun je nagaan dat de CPC niet hoog was.

stats

Naast het platform van de adverteerder om conversies te meten en de Facebook ad manager zijn er verder geen tools gebruikt (cloaken, spyen, ad managers, etc). Tevens is er geen pixel geplaatst en is er niet gebruikt gemaakt van look a like audiences. Over de bovenstaande tools zal ik volgende keer meer vertellen.

Natuurlijk heb ik meerdere campagnes gedraaid afgelopen maanden/jaren, op verschillende accounts, maar bij deze het bewijs dat er met zogenaamde pin submit campagnes + Facebook advertising goed geld te verdienen valt!

spend