De beste methode om FB Ads te testen!?
27 april 2017  //  By:   //  Facebook advertising, Tips  //  

Regelmatig krijg ik de vraag wat de beste manier is om Facebook advertenties te testen. Zoals ik eerder beschreef in mijn Facebook Case Study zijn het gebruik van goede images en precieze targeting de belangrijkste factoren voor een geslaagde Facebook advertentie.

Uggs

Laten we als voorbeeld een webshop nemen dat Uggs verkoopt. Het vinden van goede images voor je Facebook advertentie is niet heel lastig. Zorg dat je ongeveer 12 images test, in 4 verschillende ad sets. Deze ad sets hebben verder dezelfde opzet, echter als je 6 images in een ad set test zie je al snel dat er maar 2/3 images echt aandacht krijgen, terwijl de overigen wellicht ook een goede CTR kunnen hebben.

Precieze targeting
Het belangrijkste is dat je begint met de meest precieze targeting dat mogelijk is, namelijk alleen vrouwen targeten die Uggs geliked hebben. Als je het breder gaat doen en soortgelijke merken of webshops bij de interesses toevoegt en je merkt dat de ads niet goed performen, is het lastig te meten of het aan de images ligt of aan de targeting. De targeting is een vaste waarde, namelijk Uggs likers.

Vanuit hier meet je dus welke images het beste aanslaan. Tip: test ook images die jou in eerste instantie wellicht niet aanspreken/opvallen. Je zult soms verstelt staan welke images de meeste aandacht trekken dus de hoogste CTR halen. De doelgroep is wellicht niet zo heel groot, maar een bredere doelgroep ga je straks pas aanspreken wanneer je doorgemeten hebt welke images het beste aansloegen op je meest precieze targeting. Hoogstwaarschijnlijk zullen deze images namelijk ook de meeste aandacht trekken op een breder publiek.

Samenvattend;
test zoveel mogelijk images eerst en alleen op de meest precieze targeting dat mogelijk is. Qua teksten kun je overigens vrij simpel en neutraal blijven, deze kun je later natuurlijk ook nog optimaliseren. Test deze teksten ook niet in de eerste fase door elkaar heen natuurlijk, anders zijn je meetpunten niet objectief te noemen. Succes!