Verticals: Pin Submit
25 april 2017  //  By:   //  Affiliate marketing, Verticals  //  

Na casino, adult, dating en binary/forex zijn pin submits een andere populaire black hat vertical voor affiliate marketeers.

Iedereen kent de ringtones van Jamba nog wel, waar je bij afname van een ringtone “vast” zat aan maandelijkse kosten dmv een content abonnement. Je kreeg achtergronden, ringtones en andere content in ruil voor tientallen euro’s per maand. Door de opkomst van de smartphone verdween deze vorm van paid subscriptions helemaal.

De bedrijven achter deze producten gingen op zoek naar nieuwe soortgelijke methoden, welke tot op de dag van vandaag razend populair zijn onder de affiliates. Van “Win H&M Shopping vouchers” tot “Jouw mobiel is mogelijk besmet, download deze antivirus nu!”

Het verdienmodel is precies hetzelfde. Wanneer de consument de antivirus app wilt downloaden vult hij zijn mobiele nummer in, waarop een sms verstuurt welke bevestigd moet worden; of met “ANTI OK” terug te sturen of een pincode te bevestigen (pin submit). Vooral de pin submits, dat een “personalisatie” gevoel geeft, converteren erg goed.

Populaire traffic sources voor antivirus, whatsapp add-ons en andere utilities zijn vooral mobile pops en mobile display. Azië, Zuid-Amerika, Oostblok en het Midden Oosten zijn de meest gekozen geo’s voor deze niche.

De supermarkt en fashion vouchers zijn vooral populair in Europa. Zowel lead gen (e-mail submit) als pin submit varianten zie je veel voorbij komen via Facebook / Instagram advertsing, e-mail marketing en native ads. Verhalen dat er lange rijen staan voor H&M filialen omdat er “gratis vouchers” worden weggegeven zie je regelmatig voorbij komen. Hierbij wordt vaak een verbastering of een totaal merksausje gebruikt om de consument te misleiden, zodat het lijkt alsof de H&M dit zelf publiceert.

Regelmatig worden er waarschuwingen en boetes uitgedeeld wanneer een merk hier niet van gediend is, wat niet heel onlogisch is natuurlijk! Echter wanneer merk A wegvalt, ligt een nagemaakt merk B alweer klaar om de consument te verleiden. In het verleden waren vooral de UK en FR populaire geo’s, echter hebben deze na vele klachten de regels aangescherpt waardoor het in Frankrijk verboden is branded vouchers te doen en in de UK de “flow” zodanig is aangepast dat het niet meer converteert.

Op het moment zijn geo’s als Ierland, Cyprus, Griekenland, Brazilië, Portugal en Hongarije populair met de branded vouchers. Voor velen is dit een vertical welke tegen alle normen en waarden in gaat, waar andere het weerleggen dat banken, verzekeraars op veel grotere schaal de consumenten bedonderen.

Welke CPA er gegeven wordt voor een sale (dus dubbel opt-in mobiel nummer) variëren vooral per geo. In Ierland zijn payouts van 8/9 euro normaal, waar de Cyprus een stuk lager ligt met bijvoorbeeld 4,50 euro. Dit heeft te maken met lokale fees die maandelijks maximaal gevraagd mogen worden aan de consument voor een dergelijk abonnement.